Arbetstagarens rätt att få lön även om det inte finns något att göra på arbetet ännu

Min systers sambo fick en 6 månaders provanställning som städare med start 10/2. Idag är det den 21/2 och han har inte fått börja jobba ännu pga att kommunen tagit bort vissa uppdrag från den här städfirman så nu finns det inget jobb för honom att göra. Nu menar chefen att han ska avvakta tills det kommer in fler uppdrag. När det sker är det ingen som vet.

Dom hade alltså skrivit under anställningsavtal heltid från 10/2, men enligt chefen har han inte rätt till lön fastän han har avtal. Har hon rätt i det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om anställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS), som till stor del består av skyddsregler för den anställda. Det följer dock redan av allmänna avtalsrättsliga principer att ett undertecknat anställningsavtal ska följas. Står det i anställningsavtalet att din systers sambo är anställd från ett visst datum gäller det oavsett om arbetsgivaren lyckas lösa arbete eller inte. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns tillräckligt att göra på jobbet. Vice versa måste också den anställda stå till arbetsgivarens förfogande om behov uppstår. Sammanfattningsvis har därmed din systers sambo rätt till lön även om det inte finns något att göra på arbetet ännu.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare