Arbetstagaren blir skyldig att ersätta skada om uppsägningstiden inte iakttas

Vad händer om jag säger upp mig av personliga skäl och inte kan jobba uppsägningen ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är ingen bra idé att inte jobba uppsägningstiden. Jag råder dig till att göra det.

Du är fri att säga upp dig utan grund men måste iaktta uppsägningstid om minst 1 månad enligt 11 § Lagen om anställningsskydd (LAS) och du blir skyldig att ersätta skadan om uppsägningstiden inte iakttas (38 § st 1 LAS). Skadeståndet kan avse både ersättning för den förlust som uppkommer och ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär. Visserligen finns det en högsta gräns för den ersättning som kan utgå, men det kan fortfarande bli fråga om höga belopp att betala (39 § LAS).

Dessa regler motiveras för det första av du har ingått ett avtal med arbetsgivaren och därmed bundit dig att stå till arbetsgivarens förfogande under så många timmar som framgår av ditt anställningsavtal. Avtal ska hållas. Och för det andra att arbetsgivaren måste ha möjlighet att planera sin verksamhet.

Men det finns såklart ingenting som hindrar att du pratar med din arbetsgivare och förklarar varför du inte har möjlighet att jobba uppsägningstiden ut. Möjligen kan arbetsgivaren, av välvilja, bortse från uppsägningstiden och lösa dina arbetspass på annat lämpligt sätt. Det går ju faktiskt att undvika en eventuell tvist.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare