Arbetstagare som inte vill beakta uppsägningstiden

Jag har enligt mitt anställningsavtal ett "annat tidsbegränsat avtal, enligt lokal överenskommelse" till juni. På avtalet står det endast för visstidsanställning gäller en månad uppsägning. Jag har nu problemet att jag har fått ett jobb jag ska börja på om 14 dagar. Vad händer om jag bryter uppsägningen på 1 månad? Kan dom ta den lön jag jobbar för fram till den 14e?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag besvarar din fråga utifrån de allmänna bestämmelserna i lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80 .

Enligt 11 § LAS råder det en minimitid på 1 månad vid uppsägning och den tiden gäller både för arbetstagare och arbetsgivare. Om du vägrar arbeta under denna tid kan arbetsgivaren kräva dig på ekonomiskt skadestånd som denne lider pga. din arbetsvägran. Det kan exempelvis handla om kostnader för att kalla in en vikarie.

Givetvis kan du och din arbetsgivare i samförstånd komma överens om annat och därför råder jag dig att  vända dig till antingen arbetsgivaren i fråga, facket eller en riktig jurist som kan hjälpa dig.

Jag hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare