Arbetstagare eller uppdragstagare?

Stämmer det att konsulter (egenföretagare i enskild firma) som har ett uppdrag under kundens arbetsledning likställs med kundens egen personal arbetsrättsmässigt, och således inte behöver ha ansvarsförsäkring? Om så är fallet, var i lag är det reglerat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Arbetstagare eller uppdragstagare?

Från rättslig synpunkt indelas de enskilda avtalen om utförande av arbete i två huvudkategorier; anställningsavtal och uppdragsavtal. Denna uppdelning har betydelse eftersom arbetsgivare och uppdragstagare vid händelse av skada ansvarar för eventuella ersättningskrav. Det är således lämpligt att utreda om konsulterna är att betraktas som enskilda uppdragstagare eller arbetstagare.

Någon definition av begreppet arbetstagare finns inte i lagstiftningen. Av den omfattande praxis som utvecklats har påvisats att domstolarna inte fäster avgörande vikt vid några få, bestämda omständigheter utan brukar göra en helhetsbedömning. Sådan bedömning innefattar inte bara avtalets benämning utan även faktiska omständigheter på arbetsplatsen. Omständigheter som kan tyda på att anställningsförhållande föreligger (i motsats till uppdragsavtal) är bl.a att det inte är fråga om en på förhand, bestämd, avgränsad arbetsuppgift samt att arbetet utförs under huvudmannens ledning och kontroll.

I förevarande fall

Du nämner i frågan att konsulterna arbetar under kundens arbetsledning. Det ska poängteras att denna omständighet inte är ett rekvisit för arbetstagarstatus men är att se som ganska tungt vägande indikator på sådan ställning. Min bedömning är sålunda att konsulterna, mot bakgrund av praxis, ska betraktas som arbetstagare.

Beträffande ansvarsförsäkring måste rimligen det enskilda avtalet utredas. Företag som är bundna av kollektivavtal ska teckna försäkringar för de anställda. Arbetsgivaren ansvarar för att teckna och betala dessa försäkringar. Emellertid är det frivilligt för företag utan kollektivavtal att teckna försäkringar. Dessa får följaktligen stå för risken att behöva betala ersättning vid skador eller dylikt orsakade av en arbetstagare (s.k principalansvar).

Observera att svaret ovan endast är övergripande. För att kunna ge ett fullständigt svar för just ditt fall krävs att både det enskilda avtalet och eventuella kollektivavtal i branschen granskas. Jag föreslår att du bokar ett möte med en av våra jurister här: https://www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare