Arbetsskyldighet för vikarie

Jag är tjänstledig från mitt arbete pga studier och tjänstledigheten sträcker sig ett år framöver. Vid sidan om studierna arbetar jag fortfarande på mitt jobb samt ett par ställen till som vikarie, och blir alltså bokad på pass via smsförfrågningar (jobbar med andra ord ströpass här och där när det passar mig).

Jag fick precis ett nytt arbete och ringde därför min chef för att säga upp mig. Men då jag har ett fåtal pass inbokade i nästa månad (via vikariepoolen) ansåg min chef att jag borde ha skyldighet att arbeta dessa pass då min tjänst jag säger upp mig från (den jag är tjänstledig från) har en uppsägningstid på tre månader.

Jag är väl medveten om min uppsägningstid på den tjänst jag är tjänstledighet ifrån, men min fråga är om den verkligen gäller för min "vikarietjänst" också när jag ändå har två olika avtal påskrivna? På mitt avtal via vikariepoolen står det dessutom ingenting om någon uppsägningstid och eftersom jag är tjänstledig från mitt arbete är det ju inte den tjänsten jag arbetar genom just nu, utan endast som en vikarie.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Din uppfattning är korrekt om att det är vikarieavtalets uppsägningstid, i detta fall en obefintlig sådan, som gäller och därmed har du rätt att säga upp dig själv från den tjänsten med omedelbar verkan. Chefen kan endast tvinga dig att iaktta tre månaders uppsägningstid vad gäller din ordinarie anställning, som du är ledig från. Om du säger upp denna nu och fortsätter vara tjänstledig i minst 3 månader behöver du inte jobba enligt detta avtal heller. Du behöver aldrig jobba enligt detta avtal under den perioden du är tjänstledig. Alltså har du ingen arbetsrättslig skyldighet att ta passen.

Det kan dock finnas en avtalsrättslig skyldighet. Om du accepterat att specifika pass kan du vara avtalsrättsligt bunden att fullgöra denna förpliktelse. Om jag var du skulle jag i första hand säga till chefen att du inte har någon skyldighet att fortsätta med vikarietjänsten. Avseende de enskilda passen är det inte säkert att han gör någon avtalsrättslig invändning och då behöver du inte ta passen.

Hoppas det besvarar din fråga och att du trivs på ditt nya jobb. Tveka inte att höra av dig till oss nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare