Arbetsledningsrätt

Hej!

Jag har en fråga om omplacering. Kan arbetsgivaren omplacera en handläggare som har utrett, fattat beslut och handlagt ärenden till en enheten som kundtjänst för att besvara på telefon?

Detta är väldigt generellt och jag kan gå in på det djupare vid behov.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar det som att undrar över vad som gäller för en arbetsgivare som omplacerar en arbetstagare.

Generellt sett gäller en stor frihet för arbetsgivare att fördela arbetet inom sin verksamhet. Arbetsgivaren har rätt att fördela arbetet som han finner lämpligt så länge de nya arbetsuppgifterna inte faller utanför arbetsgivarens verksamhet eller arbetstagarens kompetens (arbetsledningsrätten). Allt detta framgår i den rättsligt erkända "29/29-principen" som utvecklades i målet AD 1929 nr 29. Denna princip ska gälla såväl för offentlig som privat sektor och används främst till tolkning av kollektivavtal.

Frågan kring omplacering har flitigt diskuterats i rättspraxis. Ett fall som utmärker detta med tydlighet är AD 2002 nr 134. I detta fall hade en arbetsledare i tunnelbanan som tidigare haft chefsuppgifter, omplacerats till trafikvärd och fråga uppkom om denna omplacering ansågs likgiltig med avsked. Arbetsdomstolen menade att arbetstagaren fortfarande hade samma arbetsuppgifter som tidigare och att han fortfarande hade anställning i Stockholm samt att lönen inte hade reducerats. Trots att chefsbefogenheterna försvunnit så ansåg AD att omplaceringen inte kunde anses vara så pass ingripande att den var att likställa med avsked. Istället meddelade man att detta låg inom ramen för arbetsgivarens arbetsledningsrätt.

Eftersom jag inte känner till hela utvidgningen av din situation blir det svårt att lämna ett direkt svar på om omplaceringen varit giltig eller inte. Däremot kanske min redogörelse gör dig lite mer medveten om hur rättsläget ser ut på just denna front.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare