Arbetsgivares uppmaning till uppsägning

Hej! Jag är tillsvidare anställd på ett större privat företag med kontor från Mälardalen och söderut.

Lokalerna där vi arbetar har sålts och kontoret på orten försvinner. I samband med det öppnar ett nytt kontor på annan ort ca 6 mil bort.

Jag har blivit erbjuden fortsatt anställning där med nytt anställningsavtal, då det är en annan avdelning, men arbetsuppgifterna är ungefär lika.

Jag har tackat nej till den nya anställningen, och anser att det ligger på företaget att säga upp mig.

Företaget vill dock att jag ska säga upp mig.

Rent arbetsrättsligt, hur är det?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om anställningsskydd hittar du i anställningsskyddslagen, som du hittar här.

Arbetsgivare kan aldrig ålägga en arbetstagare att säga upp sig. Då verksamheten ska läggas ner på orten föreligger dock arbetsbrist och då du erbjudits annan tjänst hos arbetsgivaren har även omplaceringsskyldigheten uppfyllts, i och med detta föreligger saklig grund för uppsägning, 7§ LAS. I och med detta kan du alltså bli uppsagd av arbetsgivaren, dock föreligger som sagt ingen skyldighet för dig att säga upp dig.

Beroende på bland annat regler i anställningsavtal, kollektivavtal och även lag kan du ha olika rättigheter gällande uppsägningstid och liknande om du säger upp dig själv eller blir uppsagd. Om du är medlem i ett fackförbund rekommenderar jag dig att vända dig dit för att få vidare hjälp, annars är du även varmt välkommen att återkomma!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare