Arbetsgivares rätt till arbetstagares uppfinningar

P är anställd konstruktör på ett företag som arbetar med att ta fram och utveckla nya ideér inom bilindustrin. P lyckas konstruera ett lås med unika egenskaper. Glad i hagen berättar han för sin arbetsgivare om sin uppfinning, som han tänker söka patent på och erbjuder arbetsgivaren att få använda konstruktionen mot en royalty på 10 %. Ånej, svarar arbetsgivaren och menar att detta med att uppfinna ingår i P:s anställningsavtal. Har arbetsgivaren rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uppfinnarlagen:

Det finns en lag som klargör att rättigheterna kopplade till en arbetstagares uppfinning, under vissa omständigheter, får övergå till arbetsgivaren, se lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar (uppfinnarlagen).

Arbetstagarens lojalitetsplikt:

I uppfinnarlagen kan man läsa om en så kallad lojalitetsplikt, som innebär att en arbetstagare måste berätta för en arbetsgivare om en uppfinning som tillverkats inom tjänsten, se 4 § uppfinnarlagen. Arbetsgivaren får sedan fyra månader på sig att bestämma om han eller hon vill träda in som företrädare eller förvärva rätt (även rätt att söka om patent) till uppfinningen, se 3 § uppfinnarlagen och 5 § uppfinnarlagen. Först när arbetsgivaren avstår från detta kan uppfinningen klassas som fri, vilket innebär att arbetsgivaren inte får göra anspråk på uppfinningen utan arbetstagarens godkännande (AD 1982 nr 90).

Har arbetsgivaren rätt?

Ja. P måste iaktta den ovan nämnda lojalitetsplikten (om inte uppfinnarlagen har avtalats bort).

P har dock rätt till sin uppfinning om det gått mer än fyra månader från då arbetsgivaren informerades om den.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare