Arbetsgivarens skyldigheter vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Hej

Jag blev uppsagd pga arbetsbrist. För 2a gången i ordningen. Fick besked muntligen och en månads uppsägningstid. Blev arbetsbefriad under uppsägningstiden. Antar det blir en månad efter den utsatta dagen. Har jag laglig rätt att kräva ett skriftligt besked? Enligt fackförbundet är det samma sak . Enligt en (annan) jurist så måste man ta allt via facket. Men lagen säger att arbetsgivaren måste kontakta facket? Även ev skadestånd. Sen för att krångla till det vidare så hade jag rätt till 30h/v men fick bara 20. Det stod i kontraktet " tjänsten är en timanställning och den anställde arbetar normalt 30h/v. Men fd chefen ville bara ge mig 20.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om uppsägning p.g.a. arbetsbrist och då blir lag om anställningsskydd (LAS) och lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL) aktuella.

Uppsägning ska ske skriftligt

Huvudregeln är att uppsägning ska ske skriftligt (8 § första stycket LAS). Det skriftliga uppsägningsbeskedet ska innehålla information om vad arbetstagaren ska göra i fall hen anser att uppsägningen är ogiltig eller vill kräva skadestånd med anledning av uppsägningen. I beskedet ska vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning (8 § andra stycket LAS).

Du har rätt att begära ut ett skriftligt uppsägningsbesked. Arbetsgivaren har inte följt regeln och därför har du rätt till skadestånd (38 § LAS).

Arbetsgivaren har en förhandlingsskyldighet vid arbetsbrist

Arbetsbrist är en viktigare förändring av arbetsgivarens verksamhet och då ska arbetsgivaren förhandla med facket innan arbetsgivaren tar beslut om uppsägning. Förhandling ska ske på arbetsgivarens initiativ med alla fackförbund som arbetsgivaren har kollektivavtal med (11 § första stycket MBL). Arbetsgivaren behöver inte förhandla med facket om hen har synnerliga skäl. Det omfattar fall vid risk för liv och hälsa eller om ekonomiska skador kan uppkomma om beslutet inte tas omedelbart (11 § andra stycket MBL).

Arbetsgivaren är skyldig att kontakta din fackförening innan beslut om uppsägning sker. Om det inte har funnits synnerliga skäl har arbetsgivaren åsidosatt sin förhandlingsskyldighet. Då har du rätt till skadestånd (54-55 § MBL).

Avtal ska hållas

Jag utgår ifrån att du och arbetsgivaren har avtalat om att du ska jobba 30 timmar per vecka. En part som har ingått avtal med en annan part är skyldig att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalsinnehållet dvs. avtal ska hållas. Jag skulle rekommendera dig att du återigen kontaktar arbetsgivaren eller att du tar upp det med facket.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Om du behöver mer juridisk hjälp är du välkommen att kontakta någon av våra jurister (här).

Vänligen,

Tina HashemRådgivare