​Arbetsgivarens skyldighet vad gäller uttalanden.

Hej!

Jag undrar hur det juridiskt sett ligger till med lögner från en arbetsgivare.

Jag har jobbat hos ett företag i drygt 4 månader nu och fick veta att när jag började att vi hade vissa "säljmål" som skulle ge oss som jobbar vissa förmåner. Sålde vi som ett lag över 100.000 skulle vi få åka en helg till Danmark enligt vår arbetsgivare. När vi dock sålt långt över målet och krigat insåg vi att vi blivit blåsta då det varken blev någon resa eller förmåner. Hur funkar detta juridiskt? Känner mig sjukt lurad. Kan arbetsgivare ge dessa löften och sedan gå o gömma sig utan att ta ansvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om en arbetsgivare är bunden av sitt muntligt löfte att utge en resa till sina anställda om och när de uppfyllt ett säljmål.

Det finns olika sorters förmåner t.ex. föräldraledighet och semesterersättning samt vardagsförmåner i form av mobiltelefon, flexibla timmar, säljmål m.m. De större förmånerna är lagreglerade, medan de mindre förmånerna ska regleras i det enskilda anställningsavtalet. Rent juridiskt innebär detta alltså om förmånen inte upptagits i ditt anställningsavtal, är det ej att anse som en förmån och ej bindande. Däremot är agerande omoraliskt och kan komma att påverka din arbetsgivares rykte och anseende bland allmänheten, vilket kan att resultera i negativa konsekvenser.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare