Arbetsgivarens skyldighet att upprätta arbetsgivarintyg och arbetsbetyg
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Vad gäller arbetsgivarintyg så är en arbetsgivare enligt lag skyldig att utfärda ett sådant om arbetstagaren begär det, 47 § 2 st. Lag om arbetslöshetsförsäkring (https://lagen.nu/1997:238#P47S2). Arbetsgivarintyget ska innehålla uppgifter om arbetstagarens arbetsförhållanden samt övriga uppgifter som behövs för att bedöma dennes rätt till ersättning från arbetslöshetskassan.
Som jag förstått det brukar arbetsgivarintyg användas synonymt med arbetsintyg lika så kan det användas synonymt med begreppet anställningsintyg. Vad du möjligtvis är ute efter i din fråga är kanske istället arbetsbetyg. På arbetsmarknaden är det enligt praxis vanligt förekommande att arbetsgivaren skriver ett så kallat arbetsbetyg om arbetstagaren begär det. Det föreligger dock ingen uttrycklig skyldighet, förutom i vissa kollektivavtal, för arbetagivaren att upprätta ett sådant. Arbetsbetyget ska liksom arbetsgivarintyget innehålla uppgifter om arbetstagarens arbetsförhållanden, men det ska även innehålla en totalbedömning av arbetstagaren och dennes arbetsskicklighet.
Jag hoppas att ovanstående har gett svar på din fråga.
Vänliga hälsningar,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning