FrågaARBETSRÄTTSjuk 03/12/2014

Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar vid sjukskrivning

Hej! Min sambo är sjukskriven från sitt arbete och nu hävdar hans arbetsgivare att min sambo har sagt upp sig. Han har självklart inte gjort detta och nu vill arbetsgivaren att han ska skriva på något papper. Arbetsgivaren säger också att hen inte vill ha "såna" som min sambo på arbetet. Detta borde väl falla under diskriminering? Hur kan vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om arbetsgivares och arbetstagares inbördes rättigheter och skyldigheter regleras främst i Lagen om anställningsskydd, LAS, som du finner här.

Då inget annat framgår av din fråga, förutsätter jag att din sambo har en tillsvidareanställning, som är den anställningsform som för utgångspunkt skall gälla på arbetsmarknaden. Jag förutsätter också att han har ett skriftigt anställningsbevis som visar att han erhållit anställningen. Du beskriver att din sambo är sjukskriven och att hans arbetsgivare därför vill avbryta hans anställning. Visserligen krävs inget skriftligt avtal då arbetstagare säger upp sig själv, men bevisbördan för att så verkligen har skett bör ligga på arbetsgivaren, då det är han som påstår att anställningen har upphört.

Självklart skall din sambo inte skriva på ett papper som han inte vet konsekvenserna av. Skriver han på pappret kan det beroende på utformning framstå som att han antingen sagt upp sig själv, eller gått med på en överenskommen uppsägning. En överenskommen uppsägning kräver inte saklig grund då avtalslagens regler gäller istället för LAS, och är alltså här till fördel för arbetsgivaren.

Kan arbetsgivaren inte visa att din sambo sagt upp sig själv eller i överenskommelse med arbetsgivaren, fortlöper anställningen. Då krävs för att avbryta anställningen att arbetsgivaren säger upp din sambo. När arbetsgivaren säger upp tillsvidareanställda krävs att saklig grund föreligger, på grund av antingen arbetsbrist eller personliga förhållanden, se 7 § LAS.

Av allt att döma beror arbetsgivarens önskan om uppsägning här på ett personligt förhållande, dvs. din sambos sjukskrivning. Sjukdom som grund för uppsägning är i praxis en omdiskuterad fråga, som måste bedömas från fall till fall, beroende på hur pass försämrad arbetsförmågan blir/förväntas bli på grund av sjukdomen. Allmänt kan dock sägas att arbetsgivarens rehabiliteringsansvar är relativt långtgående. I Arbetsmiljölagen 3 kap 2 a § 3 stycket stadgas att arbetsgivaren bär huvudansvaret för rehabilitering och arbetsanpassning och enligt Socialförsäkringsbalken 30 kap 6 § skall arbetsgivaren efter samråd med arbetstagaren lämna nödvändiga upplysningar till Försäkringskassan och därefter vidta de åtgärder som Försäkringskassan bedömer behövs för en effektiv rehabilitering.

Exempel på sådana åtgärder är att arbetsgivaren kan behöva ändra din sambos arbetsuppgifter, skaffa tekniska hjälpmedel eller omplacera honom om det finns lediga arbeten som han klarar av. Om sjukdomen utgör betydande nedsättning av arbetsförmågan eller det bedöms att arbetstagaren inte ens på sikt skall kunna återgå till sitt vanliga arbete, upphör arbetsgivarens ansvar. Saklig grund för uppsägning föreligger i sådana fall, och din sambo har då rätt till sjukersättning från Försäkringskassan om det bedöms vara en stadigvarande arbetsoförmåga som kommer pågå minst 1 år, vars ersättningsnivåer regleras i 35 kap Socialförsäkringsbalken.

Lycka till framöver!

Emilia OhlinRådgivare