Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar

Hej jag undrar vad arbetsgivaren har för skyldigheter ang rehabiliteringsplan och om han kan neka mig att göra en sån? Sen så känner jag att chefen fryser ut mig och att han i förlängningen vill att jag ska säga upp från arbetet, han har själv påtalat den lösningen flera ggr och har även hotat med uppsägning vid två tillfällen pga VAB. Jag är sjukskriven på 100% nu men det övergår i 75% from 2a kan 2019. Kan tillägga att under dom 8mån som jag varit sjukskriven så här han inte kontaktat mig en enda gång och frågat hur jag mår eller hur dom kan hjälpa mig tillbaka i arbete. Vi är 12st anställda och 8-9st inhyrda på arbetsplatsen. Dom har inte upprättat någon arbetsmiljöplan där heller. Han har kollektivavtal och jag är med i facket.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad din arbetsgivare har för rehabiliteringsansvar och om chefens agerade är acceptabelt. Reglerna om detta finner man i arbetsmiljölagen (AML), socialförsäkringsbalken (SFB) och lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad säger lagen?

Arbetsgivaren bär huvudansvaret för arbetslivsinriktad rehabilitering och arbetsanpassning, något som framgår av 3 kap. 2a § 3 st AML med hänvisning till 30 kap. 6 § SFB. Detta innebär att arbetsgivaren ska anpassa arbetet så att arbetstagaren kan utföra sina arbetsuppgifter. Syftet med bestämmelsen är att en arbetstagare, som förlorat sin arbetsförmåga på grund av exempelvis skada eller sjukdom, ska kunna få bättre förutsättningar att återfå arbets- och försörjningsförmågan. En arbetsgivare kan således inte neka en arbetstagare arbetsanpassning om sådant krävs för att arbetstagaren ska återfå sin arbetsförmåga. Exempel på sådana åtgärder som en arbetsgivare kan behöva vidta är att ändra arbetsuppgifter, skaffa tekniska hjälpmedel och omplacera arbetstagaren om det finns lediga arbeten som denne kan klara av. En arbetsgivare kan inte säga upp en arbetstagare om det inte föreligger saklig grund för uppsägningen, se 7 § LAS. Sjukdom är som regel inte saklig grund för uppsägning. Däremot kan sjukdomen vara saklig grund om den medför stadigvarande nedsättning av arbetsförmågan som är så väsentlig att arbetstagaren inte längre kan utföra något arbete av väsentlig betydelse. I sådant fall upphör arbetsgivarens ansvar och saklig grund föreligger.

Enligt 10 § lag om rätt till ledighet för vård av barn får inte en arbetstagare sägas upp eller avskedas enbart av det skälet att arbetstagaren tar i anspråk sin rätt till ledighet enligt lagen. Skulle en arbetstagare sägas upp på den grunden kan uppsägningen ogiltigförklaras, se 10 § 2 st. I ditt fall framgår inte hur du har tagit ut din VAB och därför kan jag inte gå in djupare på det för att avgöra om det är rätt eller fel.

Slutsats

Din arbetsgivare har ansvar för rehabilitering och arbetsanpassning. Efter en sjukskrivning ska en arbetstagare kunna få hjälp av arbetsgivaren för att återgå i arbetet. Min rekommendation till dig är att du tar kontakt med ditt skyddsombud, se 6 kap. AML. Skyddsombudet ska bland annat företräda arbetstagaren i arbetsmiljöfrågor. Därmed kan denne hjälpa dig i frågor som rör arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Skulle du ha några mer funderingar är du varmt välkommen att ta kontakt med oss igen.

Vänliga hälsningar,

Sara GöranssonRådgivare