Arbetsgivarens möjlighet att ändra anställningsform från tillsvidare till vikarie

Kan en tillsvidare anställning övergå till ett vikariat, alltså till en sämre anställningsform, med hänvisning att de fasta platserna måste bantas pga arbetsbrist, men att man direkt efter uppsägningen kan täcka upp för någon frånvarande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En tillsvidareanställning kan inte, mot ditt samtycke, hursomhelst övergå till ett vikariat. Detta ses då som en uppsägning av din tillsvidareanställning pga. arbetsbrist, kombinerat med ett erbjudande om en tjänst som vikarie. Så länge det råder arbetsbrist på företaget och arbetsgivaren följer turordningsreglerna så kan arbetsgivaren alltså göra på detta sättet. Dock är du inte tvungen att tacka ja till vikariatet, men då blir du helt enkelt bara uppsagd och får jobba som vanligt under uppsägningstiden.

Eftersom det är arbetsgivaren som definierar om det föreligger arbetsbrist eller inte så är det ofta svårt att hävda att det inte föreligger arbetsbrist. Det är en företagsekonomisk definition och arbetsgivaren har i princip ensam beslutanderätt om hur denne vill styra sitt företag.

Sammanfattningsvis så ses detta som en uppsägning pga. arbetsbrist kombinerat med ett erbjudande om ett vikariat, och är alltså fullt tillåtet så länge alla andra regler som aktualiseras vid uppsägningen följs (t.ex. turordningsreglerna). Om du inte vill gå med på detta så har du möjlighet att istället jobba kvar som tillsvidareanställd under uppsägningstiden.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare