FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 08/02/2018

Arbetsgivarens försäkringar för anställda

Kan jag som arbetstagare hos ett privat företag, kräva en olycksfallsförsäkring, eller någon annan försäkring?

MVH Rolf Nilsson Helsingborg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Företag som är bundna av kollektivavtal ska teckna försäkringar och tjänstepension för de anställda. Arbetsgivaren ansvarar för att teckna och betala dessa försäkringar.

Arbetsgivaren kan vara bundna genom att denne är med i en arbetsgivarorganisation, som i sin tur har kollektivavtal med en arbetstagarorganisation.

Arbetsgivaren kan också vara bunden genom att direkt har slutit ett kollektivavtal med en arbetstagarorganisation.

För företag utan kollektivavtal är det frivilligt att teckna försäkringar. Det kan dock förekomma obligatoriska försäkringar för vissa företag i speciella branscher!

Även om arbetsgivaren saknar försäkring så har du möjlighet till ersättning vid eventuell arbetsskada. Det är viktigt att du anmäler skadan till din arbetsgivare som i sin tur kan anmäla till Försäkringskassan.

Arbetsgivaren ska anmäla arbetsskadan till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Den anställda behöver bara berätta för sin chef vad som har hänt. Den som blivit skadad i arbetet ska därefter ansöka om arbetsskadeersättning hos försäkringskassan.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Arbetsrätt och Arbetsskada ? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000