Arbetsgivarens ansvar för anställdas handlingar på ett boende

Min kusin är socionomstudent och arbetar extra på ett särskilt boende. Han har nyligen fått delegation på att ge insulin till en av de boende på det särskilda boendet. När saken fördes på tal av sjuksköterskan svarade han att han kände sig osäker och obekväm inför uppgiften. Efter mild övertalning tog han ändå på sig denna eftersom hon var rädd för att annars förlora sitt extraarbete. En dag ställer min kusin in fel dos på den boendes insulinpenna och den boende förlorar senare medvetandet på grund av detta.

Vem är ansvarig för den inträffade skadan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan jag kan besvara din fråga om vem som kan ses som ansvarig för att insulinpennan var felinställd måste jag först ta reda på om en skada ens uppstått som kan ersättas enligt lag. Förutsatt att det saknas bestämmelser i din kusins avtal om vem som ansvarar för eventuella skador på arbetsplatsen finns det vissa krav i skadeståndslagen som anger vad en ersättningsbar skada är.

Är skadan ens en ersättningsbar skada?

För att den uppkomna skadan ska vara ersättningsbar, krävs det att lagen ser på skadan som en skada. Det krävs att: någon [din kusin] orsakat skada på någon annan, att adekvat kausalitet finns mellan skadans uppkomst och din kusins handlande, samt att handlandet varit vårdslöst, ouppmärksamt eller medvetet. Adekvat kausalitet innebär att det finns ett orsakssamband mellan handlingen och skadan och att det "legat i farans riktning" att skadan skulle uppstå av denna handling. I ditt fall har din kusin orsakat skada på annan och det har med största sannolikhet legat i farans riktning att en felinställning av insulinpennan skulle kunna ske. Huruvida din kusin varit vårdslös eller ouppmärksam kan jag inte säga något om men om det skulle vara så att din kusins handlande inte bedöms ha varit varken vårdslöst eller ouppmärksamt så räknas det inte som en skada alls som är ersättningsbar enligt skadeståndslagen. Däremot om det nu skulle vara så att din kusins handlande bedöms ha varit vårdslöst eller ouppmärksamt så är det ändå mer sannolikt att arbetsgivaren ställs som ansvarig på grund av sitt strikta ansvar för sina anställda [4 kap. 1 § skadeståndslag]

Om skadan är ersättningsbar- vem bär ansvaret?

Förutsatt att det inte står något i din kusins avtal berörande ansvaret för eventuella skador gäller som huvudregel att den person som vållat en annan person en skada, antingen med vilje eller bara av ren ouppmärksamhet ses som ansvarig [2 kap. 1§ skadeståndslag]. I ett anställningsförhållande fungerar det dock lite annorlunda eftersom arbetsgivaren har ett strikt ansvar för sina anställda och ska ersätta skador som den anställde orsakat. Att arbetsgivaren har ett strikt ansvar innebär att hen ansvarar oavsett om hen orsakat skadan eller inte [3 kap.1§ skadeståndslag]. I vissa fall kan dock arbetstagaren bli ansvarig för sitt handlande men detta förutsätter att synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter. Synnerliga skäl innebär helt enkelt att man är väldigt sparsam med att ge arbetstagare ansvar, delvis med hänsyn till att många arbetsgivare har en ansvarsförsäkrings som skyddar dem och delvis för att man tar hänsyn till hur allvarlig handlingen varit. Det faktum att din kusin enbart extraarbetar där ibland och att hen dessutom i princip blivit delegerad att utföra uppgiften kan tala mer för att arbetsgivaren ska ses som ansvarig. Rent generellt blir arbetstagaren bara ansvarig i väldigt särskilda och allvarliga fall som exempelvis när arbetstagaren stulit från arbetsplatsen, brustit i sin redovisningsskyldighet eller varit grov vårdslös vid hanterande av olika verktyg [4 kap. 1 § skadeståndslag].

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den informationen jag presenterat för dig gör jag en bedömning att det med största sannolikhet blir arbetsgivaren som blir ansvarig för din kusins agerande eftersom hen har ett strikt ansvar för sina anställda. För att arbetsgivaren i sin tur ska behöva ansvara krävs det att skadan ens kan betraktas som ersättningsbar enligt skadeståndslagen. Det är upp till den skadelidande [den boende] att visa att hen lidit en skada.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare