Arbetsgivaren drar för lite skatt

2016-10-03 i Inkomstskatt
FRÅGA
Hej!Efter att jag bett min arbetsgivare om det har de dragit av skatt enligt min skattetabell från min lön. Så har skett i nästan två år. Nu när jag kollade mina lönespecifikationer för detta år, jan-aug (jag kollar inte på dessa normalt då de är lite krångliga att komma åt och jag ändå jobbar så pass sällan att jag förutsätter att allt stämmer), inser jag att de från detta år börjat dra enbart 30 % skatt istället för enligt tabell. De har utan min vetskap gått ifrån det jag bett dem om, skatt enligt tabell, och dragit mindre skatt. Ingen har 30 % i skatt, jag kommer nu få restskatt på grund av detta. Får arbetsgivaren frångå min önskan om skatt enligt tabell på detta sätt? Jag studerar och jobbar enbart helger, att få restskatt är något som kan slå mot min ekonomi, jag måste planera inför detta utlägg redan nu. Därav min frustration.Tack på förhand!
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren har en skyldighet att dra av preliminär skatt från sina anställdas löner (10 kap. 2 § skatteförfarandelagen (SFL)). Enligt 8 kap 1 § SFL, så ska preliminär skatt dras med det belopp som så nära som möjligt kan antas motsvara den slutliga skatten för samma år. Vidare ska skatteavdraget som det heter göras enligt allmän eller särskild skattetabell om ersättningen är arbetstagarens huvudinkomst (11 kap. 17 § SFL). Skatteavdrag ska istället göras med 30 % om ersättningen
1. inte är mottagarens huvudinkomst och inte heller sjukpenning som avses i 11 kap 18 § SFL.,
2. gäller arbete som är avsett att pågå kortare tid än en vecka,
3. redovisas i en förenklad arbetsgivardeklaration, eller
4. är sådan som avses i 10 kap. 13 § och mottagaren är godkänd för F-skatt. (se 11 kap. 20 § SFL).

Vidare har den anställde rätt att begära förhöjt skatteavdrag, och arbetsgivaren ska då göra avdrag med det begärda beloppet (eller procentsatsen), senast från det första utbetalningställfället som infaller två veckor efter begäran (11 kap. 22 § SFL).

Trots arbetsgivarens skyldighet att dra av preliminär skatt till ett så pass ”rättvist” belopp som möjligt så är det fortfarande viktigt att själv kontrollera preliminärskatten genom att titta igenom sin lönespecifikation efter varje utbetalning. Du ska även få ut kontrolluppgifter av din arbetsgivare vid årets slut. Du som inkomsttagare har också en skyldighet att se till att de uppgifter som lämnas till Skatteverket är korrekta. Detta görs genom din inkomstdeklaration (se 30 kap 1 § SFL vilka fysiska personer som är skyldiga att lämna inkomstdeklaration). Där ska din totala inkomst för beskattningsåret anges och på så sätt kan du bli tvungen att betala kvarskatt för det fall preliminärskatten din arbetsgivare dragit inte stämmer överens med den slutgiltiga skatten.

Beroende på inkomstfördelningen över året så är det inte säkert att du råkar ut för att betala kvarskatt, detta eftersom att de allmänna skattetabellerna grundar sig på att inkomsten är oförändrad under kalenderåret (12 kap 3 § 1p SFL), och om du har haft en ojämn inkomst så kan det eventuellt ändå ”gå jämnt upp”. Men för att vara på säkra sidan kan det vara bättre att arbetsgivaren drar av för mycket än att man får en otrevlig överraskning när slutskattebeskedet kommer.

Du bör antagligen prata med din arbetsgivare igen och be dem att dra skatten enligt din skattetabell eller förhöjt belopp. För den skatt som din arbetsgivare inte dragit kan det vara bra att lägga undan pengar utifall att du skulle behöva betala kvarskatt för den delen.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny Rudén
Fick du svar på din fråga?
Kommentarer:
Hej, Enligt svaret har ju arbetsgivaren gjort fel (enligt 11 kap. 22 § SFL). Eller menar du att arbetstagaren har skyldighet att begära förhöjt skatteavdrag inför varje utbetalning? Det räcker inte den första gången? Jag har en följdfråga. Jag antar att jag kommer att få kvarskatt. I mitt fall har min arbetsgivare; 1) inte skickat ut min lönespecifikation i tid - jag har åtskilliga gånger påpekat att jag behöver ha den men inte fått de förrän strax innan deklarationsstart i år. 2) missat att skicka in uppgifter om min inkomst till Skatteverket i januari. Därför har jag inte fått några kontrolluppgifter inrapporterade. 3) Nu när jag fått granska lönespecifikationen kan jag konstatera att det är på tok för lite skatt dragen, trots att arbetsgivaren säger att det gjorts enligt skattetabell. Efter samtal med Skatteverket har jag struntat i att invänta min postdeklaration (senast 15 april) och fyllt i uppgifterna manuellt via Skatteverkets hemsida. Det saknas dock fortfarande skatt. Mina frågor; 1) Jag vet att jag är skyldig att betala in restskattet, men mitt kontrakt är ju skrivet efter bruttolön - därför borde enligt lag kunna få dessa pengar utbetalade av min arbetsgivare, eller? 2) Om min arbetsgivare nekar mig detta, eller om arbetsgivaren har konkat eller inte har pengarna - vad sker då? Vart kan jag vända mig för att få laglig hjälp att få pengarna? 3) Är detta en process som kan antas ta längre tid än ett år? Dvs. borde jag redan nu betala in restskatten och invänta pengar från arbetsgivare vid ett senare tillfälle?
2019-04-03 11:10
Kommentera
Relaterat innehåll