Arbetsgivaren betalar inte ut lön under uppsägningstiden

Hej!

Min pojkvän sa upp sig från sitt arbete och fick papper på att han har rätt till full lön under hans uppsägningstid på 3 månader (från datumet pappret skrevs, vilket var 3 feb). Dock hävdar hans chef att hans uppsägning tog slut 31 mars och betalar därför inte ut sista lönen. Vad ska man göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din pojkvän har en s.k. fordran på hans arbetsgivare och kan vända sig till Kronofogdemyndigheten (KFM) för att få ut sin lön. Han måste då ansöka om s.k. betalningsföreläggande. Det gör han på KFM:s hemsida som du kan hitta här.

Händelseförlopp

Det som då kommer ske att din pojkväns arbetsgivare kommer få ett föreläggande om att betala ut lönen till din pojkvän från FKM. Om arbetsgivaren inte betalar, kommer KFM att meddela utslag som betyder att de kommer försöka driva in pengarna! Däremot, om arbetsgivaren bestrider föreläggandet om att betala ut lönen, så behöver din pojkvän ta ärendet vidare till domstol.

Väljer din pojkvän att ansöka om betalningsförelägganden finns det vissa formkrav. Det är bland annat viktigt att hans yrkande och grunder tydligt framgår. Det är även bra att bifoga uppsägningsavtalet, anställningsavtalet samt vad lönen uppgår till. Behöver ni hjälp med att få ansökan korrekt utförd är ni välkomna att kontakta oss på Lawline på info@lawline.se så hjälper vi er gärna.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare