Arbetsgivaren betalar inte ut lön i tid

Hej.

Har en fråga angående lön. Fick lönespecifikation den 22 maj som sa "lön som kommer 25 maj" sedan då belopp etc. Senare den dagen sa jag upp mig, och vad vi kommit fram till tidigare är att jag KAN få gå på direkten om jag vill, vilket jag bestämde mig för. När den 25 maj väl kom så fick jag ingen lön. Är detta rätt? Dragit in facket och dom sa "han kommer betala ut den, men i juni som först". Varför? Jag fick dessutom tjuriga sms från vd:n som är den som betalar ut lönerna. Bifogade dom till facket. Kan även tillägga att jag INTE misskött jobbet på något sätt, och det säger vd:n själv också i sms, att han inte har något att invända.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Troligen säger antingen ditt kollektivavtal eller ditt anställningsavtal att intjänad lön ska utbetalas den 25 följande månad. I annat fall kan man genom avtalstolkning extrapolera från antingen (i) branschpraxis, dvs. hur det brukar gå till i din bransch eller (ii) partsbruk, dvs. att din arbetsgivare vanligtvis betalar ut lön den 25, att du och din arbetsgivare ingått avtal om att lönen ska utbetalas den 25 (jämför 5 § 1 stycket skuldebrevslagen).

Det innebär att lönen förföll till betalning den 25 och att den lagstadgade dröjsmålsräntan om 7.5 % ska utgå på beloppet (3 § 1 stycket & 6 § räntelagen). Mitt råd till dig är att hota chefen med att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden om han inte utbetalar din lön pronto.

Ifall det inte fungerar eller om du har övriga frågor är du välkommen att återkomma!

Allt gott,

Elias.Olsson@Lawline.se

Elias OlssonRådgivare