Arbetsgivaren betalar inte ut lön

Hej, jag har ett sådant problem, har arbetsgivaren inte betala mig den senaste lönen, jag arbetar 3 veckor efter att ha arbetat i 109 timmar, Ii timme betala 99,95 sp. Därför är jag från Litauen, tillbaka till huset för 3 veckor, var nu utbetalning och Ma inte betala, jag är nu Litauen och jag vet inte vad jag höll på att skriva ett brev, men jag upptäckte ingenting, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din arbetsgivare är en svensk arbetsgivare. Eftersom du har en fordran på din arbetsgivare gällande lön kan du ta hjälp av "Kronofogdemyndigheten" (KFM) för att driva in dina pengar. Det du ska göra är att ansöka om betalningsföreläggande, se denna länk. Kronofogdemyndigheten kommer då att delge din arbetsgivare ett föreläggande om att betala fordran. Om arbetsgivaren då inte betalar föreläggandet så kommer KFM meddela utslag, vilket innebär att de kommer börja driva in pengarna. Men om arbetsgivaren bestrider föreläggandet så är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Om du behöver hjälp med en sådan ansökan är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se så kan vi hjälpa dig vidare i detta ärende.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare