Arbetsgivare vill minska sysselsättningsgrad

Hej!

Jag har varit fast anställd i 2 år med arbetsgrad på 70%. Nu vill arbetsgivaren nedsätta arbetsgrad till 50%. Vi har inget kollektivavtal. Får de göra så? Behöver de säga upp mig eller hur funkar det?

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du säger att du är "fast anställd" utgår jag från att du menar att du är tillsvidareanställd enligt 4 § lagen om anställningsskydd (LAS). Din arbetsgivare kan inte hursomhelst sänka din sysselsättningsgrad från 70 % till 50 % utan ditt samtycke. Om de gör det så räknas det som en uppsägning av anställningsavtalet och då krävs det saklig grund, 7 § LAS. Exempel på saklig grund är arbetsbrist eller personliga skäl. Eftersom din arbetsgivare vill minska din sysselsättningsgrad så verkar det snarare bero på arbetsbrist än på personliga skäl.

Din situation kan ses som att arbetsgivaren säger upp dig men erbjuder dig en tjänst på 50 % istället för din nuvarande på 70 %. Självklart behöver du inte gå med på detta, men om det verkligen föreligger arbetsbrist så kan arbetsgivaren därför säga upp dig pga. detta och om du inte vill jobba kvar på 50 % så kommer du därför bli tvungen att sluta på ditt arbete. Du får såklart jobba kvar på din nuvarande anställning på 70 % under din uppsägningstid som är två månader enligt 11 § LAS, givet att jobbat minst två år på företaget.

Sammanfattningsvis ses detta som en uppsägning kombinerade med erbjudande om en återanställning på 50 %. Det krävs att det föreligger arbetsbrist för att kunna göra på detta sätt, men eftersom det i princip är arbetsgivaren som bestämmer om det föreligger arbetsbrist eller inte så gör det troligen det i ditt fall.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare