Arbetsgivare skyldig till förtal

Har min gamla arbetsgivare rätt att kontakta min nya arbetsgivare för att "skvallra" ?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din arbetsgivare kan möjligtvis ha gjort sig skyldig till förtal enligt 5 kap 1 § Brottsbalken . Att din forna arbetsgivare lämnar en uppgift till din nyvarande uppfyller rekvisitet att lämna uppgift, och den första delen av brottet är då uppfyllt. Det här beror i den senare delen i stor utsträckning på vad som faktiskt sagts om dig. Att uttalandena skulle vara sanna skulle tala emot att det rör sig om förtal, om det rör sig om bedömande uttalanden som är svåra att grunda i sanning eftersom det rör sig om någons uppfattning får man se om de har haft skälig grund för sitt påstående.

Att uppgifterna är helt sanna är dock inget som utesluter att någon ska vara skyldig för förtal. Har din forna arbetsgivare på eget bevåg tagit kontakt med din nya och lämnat en sann uppgift i syfte att skada dig är hen ändå skyldig till förtal. Skulle de ha ett samarbetsprojekt sedan tidigare och på grund av det vara skyldiga att lämna information till varandra så kan det vara svårare att visa på förtal. Men utan att veta er om vad som faktiskt sagts om dig och vad som påkallades är detta svårt att bedöma. Skulle du vilja sätta dig in djupare rekommenderar jag rättsfallet NJA 1987 s.336.

Jag hoppas att jag kunde svara på din fråga, skulle något vara otydligt eller skulle du ha fler frågor är du välkommen till lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Björn GunnarssonRådgivare