Arbetsgivare betalar inte ut lön

Hej! Jag har fått lägre i lön än vad jag borde få i de senaste två månaderna. Orsaken är att min arbetsgivare har räknat fel! Trots att jag skrev och förklarade allting och min arbetsgivare lovade mig att han kommer att åtgärda detta men det hände inte. Nu har det gått två månader och jag fick inte pengarna som jag är berättigad till än. Arbetsgivaren erkänner att har har gjort ett mistag men den ända som han gör är att skriva " jag löser der snart!". Min fråga är va man göra om man inte får en del av lönen i tid? Nu var jag tvungen och låna pengar två gånger på grund av min arbetsgivare's oaktsamhet, har jag rätt till nån ersättning i så fall ?

Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivarens skyldighet

En arbetsgivare är skyldig att betala ut lön till sin arbetstagare i enlighet med avtalet. Eftersom du redan har varit i kontakt med din arbetsgivare angående ärendet utan någon vidare framgång kan det i första hand vara en god idé att kontakta arbetsplatsens HR-avdelning alternativ löneadministrationen. Är du medlem i ett fackförbund kan du även vända dig till ditt fackförbund för hjälp i ärendet.

Att vända sig till Kronofogden

Du kan även kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Vid ett betalningsföreläggande kan du få skulden bekräftad. Arbetsgivare kommer då att kontaktas av Kronofogden och ges möjligheten att bestrida skulden. Om arbetsgivaren erkänner skulden blir skulden fastställd och Kronofogden påbörjar indrivandet av skulden. Om arbetsgivaren istället bestrider skulden kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. För mer information om hur du går tillväga kan du finna på Kronofogdens hemsida.

Möjlighet till ränta

Du kan i vissa fall kräva ränta på grund av helt eller delvist utebliven lön. Detta i enlighet med räntelagen. Räntelagen kan enbart tillämpas om inget annat har avtalats (1 § räntelagen). Räntan beräknas från förfallodagen, det vill säga dagen som lönen skulle satts in på ditt konto (6 § räntelagen). Räntan beräknas per år och utgörs av referensräntan plus åtta procentenheter (6 § räntelagen).

Hoppas svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare