Arbetsbefriad under uppsägningstiden

Om en arbetsgivare stänger mig ute från arbetsplatsen under min uppsägningstid,jäg har förklarat att jag står till deras förfogande men dom har tackat nej. Hur ska jag agera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lagstiftning
Bestämmelser kring anställning och uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller under uppsägningstiden?
Om din arbetsgivare inte vill att du arbetar under uppsägningstiden även att du visat att du står till dennes förfogande är du så kallad "arbetsbefriad". Eftersom du fortfarande anses vara anställd under denna tid har du fortfarande rätt till lön och andra förmåner som om du fortfarande arbetade (12 § LAS).

Notera att om du påbörjar en ny anställning under tiden uppsägningstiden löper har din tidigare arbetsgivare rätt att dra av den nya inkomsten från den lön denne ska betala ut (13 § LAS).

Eftersom att du meddelat din arbetsgivare att du står till deras förfogande behöver du inte utföra ytterligare åtgärder.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du ytterligare funderingar är det bara att höra av sig igen!

Med vänliga hälsningar

Axel HelgessonRådgivare