FrågaARBETSRÄTTSjuk 11/04/2020

Arbetgivarens kontroll av sjukdom överdriven

Hej. Jag är sjuk nu 3:e dagen och mailar min arbetsgivare varje morgon om att jag är sjuk och inte kommer till jobbet. Men det räcker inte för honom, han ringer mig sen 2 gånger under dagen, kl 10:00 och 16:00, för att kolla om jag är verkligen sjuk och kolla hur jag låter. Jag har sagt till honom flera gånger att det stressar mig och att det borde väl räcka att jag mailar honom på morgonen, men han sa att han vill ringa och „kolla läget". Vad kan jag göra? Vad har jag för rättigheter? // Mvh// Ursula

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Informationen om ditt hälsotillstånd

Din arbetsgivare ska inte försöka ta reda på vad som är orsaken till att du inte kan arbeta bortom att du anger att det beror på sjukdom. Sjukdomen nedsätter din arbetsförmåga, vilket är det enda som torde vara relevant ur hans perspektiv. Allt annat faller utanför hans rätt att veta, så du får dela med dig om du vill av det, men om han kräver informationen kan du neka.

Allt annat som relaterar till ditt hälsotillstånd hade hamnat under patientsekretessen om du vänt dig till läkare. Av samma anledning är det ytterst olämpligt att han snokar på det sätt han gör. Detta markeras av tystnadsplikten i Sjuklönelagen(18 § Sjuklönelagen). Denna motiveras av samma syfte som patientsekretessen, och syftet ska respekteras.

Arbetsgivaren är inte förbjuden att ringa dig av genuin oro eller för att arbetgivaren verkligen bryr sig om dig. Därför är denna typ av samtal bara ett problem om du själv har sagt till dem att de stör dig, vilket du har gjort. Dessa samtal ska inte vara till för att kontrollera den anställda, utan ska upplevas på samma sätt som beröm.

Telefonsamtalen

Din arbetsgivare ska i början lita på ditt omdöme i frågor om du är sjuk eller inte. Fram till den 8:e dagen du inte är på jobbet kan han inte kräva något ytterligare intyg från dig (8 § 2 stycket Sjuklönelagen). Han är dock skyldig att betala sjuklön från början av sjukdomen(3 § Sjuklönelagen). I regeln står det att arbetsgivaren är skyldig efter "7:e kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan", eftersom man hade karensdagarn när regeln infördes. Dessa har slopats till förmån för ett karensavdrag istället på 20% av ens sjuklön för veckan. Sjuklönen utgör 80% av ens normala lön(6 § Sjuklönelagen). Regeln om antalet dagar har dock lämnats oändrad, men läkarintyg kan fortfarande bara krävas efter 8 dagar.

Om du har sagt till honom att sluta och han vägrar kan det vara en fråga om ofredande(4 kap 7 § Brottsbalken) ifall det sker på en helt oacceptabel nivå, och du har bett dem att sluta ringa dig för att kontrollera dig.

Ändringar i reglerna pga. Corona

Möjigheten att kräva läkarintyg har skjutits yyterligare med anledning av Coronaepidemin. Nu tar det 14 dagar innan läkarintyg kan krävas. Om sjuklön har betalats ersätts den av staten.

Mer information finns hos Försäkingskassan här(Arbetsgivare) och här(Arbetstagare).

Adam NovakRådgivare