FrågaFAMILJERÄTTGod man18/08/2022

Arbeta när man har en förvaltare?

Kan man arbeta om man har en förvaltare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt lag kan en förvaltare tillförordnas den som på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande är ur stånd att vårda sig eller sin egendom. Det är upp till rätten att besluta om omfattningen av förvaltarens uppdrag (11 kap. 7 § Föräldrabalken). Även om en person har förordnats en förvaltare har denne person, som utgångspunkt, själv rätt att ingå avtal om arbete. Detta kan dock rätten avtala bort när de beslutar om förordnande (11 kap. 8 § Föräldrabalken).

Kortfattat innebär detta att det inte finns något direkt hinder för en person med förvaltare att samtidigt arbeta; men i det enskilda fallet kan det vara så att en domstol beslutat om att personen inte själv får ingå avtal om arbete, vilket i sig innebär att det är upp till förvaltaren om personen i fråga ska få arbeta eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare