FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/11/2019

Är visum ett problem om tidigare domar finns?

Hej.

Jag har några ringa narkotikabrott i bakgrunden och även ett misshandelsfall, detta under loppet av några år. Har aldrig dömts till fängelse eller villkorlig utan endas dagsböter.

Nu är det cirka 3 år sen senast och jag funderar på att åka till nya zeeland, jag undrar om turist visum är något problem då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att söka visum till Nya Zeeland rekommenderas att detta görs i god tid eftersom det kan variera i tid för att få reda på om detta är godkänt. För att ansöka om visum måste du vara svensk medborgare och om något fängelsestraff över ett år inte utdömts bör visumet beviljas.

Hoppas du fått klarhet i situationen. Behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare