Är tvegifte tillåtet?

Hej har suttit och funderat väldigt länge och läst och googlat. Men min fråga är. Om man lever i ett förhållande där man är gift och sen hittar en till man vill gifta sig med får man vara gift i ett land med ena och ett annat land med den andra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 2 kap. 4 § äktenskapsbalken finns det föreskrivet att om man redan ingått ett äktenskap med en annan utgör det ett äktenskapshinder för det andra äktenskapet i Sverige. Om man ändå lyckas gifta sig med en annan är äktenskapet i sig inte ogiltigt men det utgör ett brott enligt 7 kap. 1 § brottsbalken. En åklagare kan väcka allmänt åtal om upplösning av det andra äktenskapet om inte parter ansöker om äktenskapsskillnad själva. Straffet för tvegifte är böter eller fängelse upp till två år, vilket gäller för båda parterna som igår ett sådant äktenskap. Man kräver dock uppsåt för att det ska utgöra ett brott. För straffansvar krävs det alltså att både det förra och senare äktenskapet är giltigt i Sverige. Det är ytterst ovanligt att någon döms för tvegifte.

Om man skulle vara gift med en person i Sverige och sedan väljer man att gifta sig utomlands med en annan person är det nog tekniskt sett möjligt. Det beror självklart på vilka regler som även gäller i det andra landet. Det finns dock stor sannolikhet att det andra äktenskapet inte anses giltigt enligt den svenska rättsordningen eller i det andra landet om de inte tillämpar månggifte. Sverige har inte skyldighet att erkänna ett annat lands beslut eftersom det inte har rättsverkan i den svenska jurisdiktionen.

Slutsatsen är således att man kan vara gift med två personer i olika länder men det andra äktenskapet behöver inte godkännas av den svenska rättsordningen. Man bör även se över vilka regler som gäller i det andra landet så att man inte begår ett grovt brott då olika länder har olika syn på äktenskap. Tvegifte kan även aktualisera komplicerade arvsfrågor om inte testamente eller äktenskapsförord finns i de olika äktenskapen.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare