FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/01/2018

Är tillåtande av olovlig körning synligt i belastningsregistret?

Hej. Jag har blivit tagen av polis för tillåtande av olovlig körning i somras förra året. Jag erkände brottet på plats så tror att det heter strafföreläggande? Jag fick böter och även en varning på mitt körkort som varar i två år. Jag undrar om detta brott finns med i utdrag från belastningsregistret när jag ska söka nytt jobb och lämna in ett sådant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. I 3 § stadgas att registret ska innehålla uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande om ordningsbot ålagts påföljd för brott. Du erkände brottet på plats genom så kallat strafföreläggande och tilldömdes böter.

Tillåtande av olovlig körning regleras i 3§ 3st Trafikbrottslagen och innebär att om man låter en obehörig person föra ett fordonet döms man till böter på samma sätt som den som kört olovligt. I din situation innehåller alltså ditt belastningsregister uppgifter om att du ålagts böter för (tillåtande av) olovlig körning. Eftersom du dömdes till böter kommer uppgifter finns i belastningsregistret i fem år, se 17 § p9 i lagen om belastningsregister.

Sammanfattning: Uppgifterna syns i belastningsregistret och gör det i fem år.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare