Är spice olagligt?

Hej

Jag har bara en liten fundering angående Spice..

Kan jag åka på narkotikabrott om jag röker spice i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är delvis reglerad i lag och delvis inte.

En del av spicepreparaten är klassade som narkotika, och en del är inte är klassade som narkotika.

Påföljden vid ringa narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (NSL).

Den som begår narkotikabrott av normalgraden döms till fängelse i högst tre år (1 § NSL). Om narkotikabrottet med hänsyn till narkotikans art, mängd och omständigheterna i övrigt bedöms som ringa döms man till ringa narkotikabrott (2 § NSL). Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i upp till sex månader (2 § NSL).För ringa narkotikabrott är straffvärdet nästan uteslutande på bötesnivå. Är narkotikabrottet grovt är straffet lägst två och högst sju år (3 § NSL).

I ditt fall kan det således antingen vara brottsligt eller lagligt, beroende på vilket sorts spicepreparat som förbrukas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare