FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2023

Är sommarhuset giftorättsgods?

Hej, min man och jag är på väg att skilja oss och vi har äktenskapsförord som anger att de tillgångar var och en hade vid äktenskapets ingående (samt avkastning på dessa) är enskild egendom. Under äktenskapet köpte min man ett sommarhus, han är registrerad som 100% ägare och han står för lån själv. Däremot har jag betalat hälften för allt bohag, drift samt till viss del även underhåll under de fyra åren vi haft sommarhuset. Huset köptes till oss som familj och använts av oss gemensamt under alla år. Vi har inte inte skrivit några papper på att huset skall vara hans enskilda egendom - är huset giftorättsgods eller ej vid vår skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vad som utgör giftorättsgods hittar du i äktenskapsbalken (1987:230).

Av 7 kap. 1 § ÄktB framgår huvudregeln, att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Definitionen av vad som är enskild egendom finns i 7 kap. 2 §, alltså egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild och egendom en make fått i gåva, arv, testamente eller förmånstagarförordnande med ett villkor om att egendomen ska vara enskild. Definitionen av vad som är ett giltigt äktenskapsförord finns i 7 kap. 3 §.

Svaret på din fråga är alltså att sommarhuset är giftorättsgods. Har ni inte avtalat något annat i ett äktenskapsförord, är det giftorättsgods eftersom det förvärvades under äktenskapet, och jag tolkar det som att ert äktenskapsförord endast gällde de tillgångar var och en hade innan äktenskapet. Att du bidragit till drift och underhåll av huset förändrar inte den klassificeringen.

Av 1 kap. 3 § ÄktB framgår nämligen att “var make råder över sin egendom”: att man äger någonting är inte samma sak som att det utgör enskild egendom. Vad som är giftorättsgods är inte kopplat till ägandet, utan kan snarare beskrivas som ett latent, “väntande” anspråk att som huvudregel få halva värdet (10 kap. 1 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB) vid bodelning.

Jag hoppas det gav svar på din fråga! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen om det är något mer du undrar över.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare