Är skatten vid försäljning av hus 22% eller 30%?

Har en reavinst på en fastighetsförsäljning på 100.000:- kronor.

Får jag 30% skatt= 30.000:- Inte 22% ?

Resonemanget att skatten är 22% är väl felformulerat ?

Om man begär uppskov får man kanhända enbart uppskov med 22% = 22.000:-

Resterande belopp, 78.000:-, får man betala direkt eller på annat sätt.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr kapitalvinstbeskattningen av försäljning av fastighet hittar du i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229.

22% eller 30% i skatt?

Det du skriver både rätt och fel.

Skatten på saker som säljs som skattas i inkomstslaget kapital – så som exempelvis försäljning aktier, bostadsrätten eller som i ditt fall fastigheter – beskattas med 30% av – lite förenklat – vinsten IL 65:7. Dock skall den vinst man gör vid en försäljning av en fastighet kvoteras till 22/30 om det är en privatbostadsfastighet (ett hus som man bott i) IL 45:33. Detta skapar alltså en effektiv skatt om (30% * 22/30 =) 22%.

Som framgår ovan fastslår dock lagen att det är kapitalvinsten som kvoteras. Det är alltså inte skatten som kvoteras ner till 22/30, varför det korrekt egentligen är det du skriver nämligen att skatten är 30% på en kapitalvinst.

Ett exempel:

Jag säljer en fastighet, som har varit mitt hem, för 200 000. Fastigheten köpte jag för 100 000 och jag har inte på något sätt reparerat den. Detta föranleder att jag endast har att räkna av 100 000 från vad jag sålde fastigheten för. Kvar har jag 100 000. Denna summan skall kvoteras till 22/30; kvar blir då (100 000 * 22/30 ~) 73 333. På denna summan skall jag betala 30% skatt.

Avslutning

Jag hoppas att svaret varit klargörande. Är det något i mitt svar som är otydligt, du undrar över något annat eller om jag missuppfattat något tveka inte på att höra av dig igen.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare