Är sjukdom saklig grund för uppsägning?

Arbetstagare med hjärtproblem vägrar lämna friskintyg. Att diskutera rehabplan går inte heller arbetstagaren med på. Arbetet är delvis fysiskt ansträngande och arbetsgivarens bedömning är att arbetstagaren inte klarar den delen av arbetet på ett säkert sätt. Företaget har inte tillräckligt med skrivbordsarbete för 100% av tjänsten. Kan detta vara skäl för uppsägning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller vid uppsägning?

För att en arbetsgivare ska säga upp en arbetstagare krävs saklig grund (7 § första stycket LAS). Saklig grund innebär att arbetsgivaren ska ha ett giltigt skäl för att säga upp en arbetstagare. Det finns två giltiga skäl och det ena är arbetsbrist och det andra är personliga skäl. I fall arbetsgivaren har en möjlighet att omplacera (förflytta) arbetstagaren till ett annat arbete hos sig finns det ingen saklig grund för uppsägning (7 § andra stycket LAS). Omplaceringsskyldigheten förutsätter att det finns en ledig befattning eller lediga arbetsuppgifter.

Vad gäller vid sjukdom?

Sjukdom är oftast inte saklig grund för uppsägning. Arbetstagaren har ett starkt skydd mot uppsägning vid sjukdom. I första hand ska arbetsgivaren hjälpa en sjuk arbetstagare genom rehabiliteringsåtgärder. I ditt fall vill inte arbetstagaren genomgå rehabilitering och då kan arbetstagaren sägas upp av personliga skäl under förutsättning att arbetsgivaren kan visa att arbetstagaren har vägrat att delta i rehabiliteringsplanen.

Min bedömning är att arbetsgivaren har uppfyllt sitt rehabiliteringsansvar och undersökt möjligheten till omplacering. Det finns saklig grund för uppsägning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare