Är semesterlagen dispositiv?

Är semesterlagen dispositiv,semidispositiv eller indispositiv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är kort och koncis så jag går rakt på sak.

Tillämpligt lagrum

Semesterlagen.

Vad gäller?

Semesterlagen är till vissa delar dispositiv, vilket innebär att arbetsgivare och arbetstagare kan förhandla om andra saker som ska omfatta dennes semester än vad lagen föreskriver.

Semesterlagen ska framförallt ses som en miniminivå som inte får "underträdas", hit hör bland annat antal semesterdagar, ersättning för semesterdagar samt din rättighet att spara semesterdagar. Dessa tre delar är således inte dispositiva (kan alltså inte avtalas bort utan ska alltid finnas där för arbetstagaren).

Till andra delar är semesterlagen tvingande till arbetstagarens fördel, vilket framgår av 2 § semesterlagen. Här anges att arbetsgivaren och arbetstagaren inte får ingå avtal som skulle marginalisera arbetstagarens rättigheter som denne har enligt semesterlagen. Värt att nämna är även att om du omfattas av ett kollektivavtal (det finns flera olika sådana) så kan semesterreglerna vara reglerade där.

Utgångspunkten är alltså att man kan avtala om saker som skulle ge arbetstagaren bättre semestervillkor men inte sämre än de som anges som minimikrav enligt semesterlagen.

Slutsats

Till vissa delar är semesterlagen dispositiv. Men man får alltså inte avtala om sämre villkor än de lägsta som gäller i semesterlagen för arbetstagare.

Hoppas du fick svar på din fråga! Välkommen tillbaka till oss på Lawline med nya frågor!

Allt gott!

Joakim HassiniRådgivare