FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/07/2019

Är Sarm eller Sarms laglig ?

Hej!

Jag undrar om nånting som heter Sarm eller Sarms den frågan är den laglig ?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar om ett preparat är otillåtet eller ej, och kan vara dopningsklassat är lag om förbud mot vissa dopningsmedel (DopningsL).

SARMs är ett samlingsnamn för selektiva androgena receptormodulerare och har syftet att t.ex. öka utsöndringen av tillväxthormon eller det manliga könshormonet testosteron.

Det går tyvärr inte att ge ett rakt svar på din fråga, eftersom det finns så många olika preparat som ingår i gruppen SARMs. Däremot kan sägas att om ett preparat av gruppen SARMs ökar produktionen eller frigörelsen av testosteron alt. tillväxthormon kan det även vara tillräckligt för att preparatet ska vara dopningsklassat enligt lagen. Flera SARMs är redan förbjudna vid tävling enligt WADAs dopinglista.

Jag rekommenderar dig att även att kontakta Tullverket om du har frågor om mer specifika preparat inom gruppen, då exempelvis import samt försäljning av preparatet kan vara olagligt om det är dopningsklassat enligt 2 § DopningsL.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare