Är sambons barn arvsberättigade efter mig?

Hej! Jag bor i en jordbruksfastighet som jag köpte tillsammans med min dåvarande sambo 1996 för 225.000 (50/50 ägd).Sambon dog 1998. Sambon har en dotter Jag har 2 barn och har köpt till skog för 330.000 och byggt ut för 200.000. Hur mycket ärver sambodottern efter min död?? Lever ensam nu.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Arvsreglerna regleras i Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 .

Sambodottern är inte arvsberättigad efter dig eftersom hon inte är din bröstarvinge. Hon var som bröstarvinge arvsberättigad till sin mor som dog 1998.

De sätten som sambodottern skulle kunna ärva pengar efter din död är antingen om din sambo testamenterat sin förmögenhet till dig med fri förfoganderätt eller att du själv skriver ett testamente där du testamenterar en del av din förmögenhet till sambodottern.

Om du ärvt din sambos kvarlåtenskap genom testamente ärver sambodottern vid din död samma andel i din förmögenhet som sambons testamenterade kvarlåtenskap utgjorde i din förmögenhet vid hennes död. Dvs, om du ärvde 100 000 kr vilket gjorde att din totala förmögenhet vid din sambos död blev 300 000 kr ska när du avlider 1/3 av din förmögenhet fördelas som efterarv efter din sambo till sambodottern.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare