Är pengarna från mitt företag enskild egendom?

Jag och min man gjorde ett äktenskapsförord när jag var delägare i ett företag där det framgår att företaget är min egendom. Nu har jag sålt företaget och frågan är då om pengarna jag fick för det är min egendom? I övrigt har vi gemensam ekonomi. Försäljningspengarna satte jag in på ett konto där det tidigare finns en minde summa av gemensamma pengar. Från detta konto har det nu övergått till olika fonder. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Surrogat till enskild egendom

Ett av sätten att göra egendom till enskild är att föreskriva det i ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första punkten äktenskapsbalken (ÄktB)). Den egendom som ersätter någon annan (i det här fallet pengarna som ersätter företaget) kallas för surrogat. I äktenskapsbalken finns en tolkningsregel om surrogat. Surrogat till enskild egendom är också enskild egendom, om inget annat har föreskrivits (7 kap. 2 § sjätte punkten). Utgångspunkten är alltså att pengarna också är enskild egendom.

Sammanblandning av enskild egendom och giftorättsgods

Frågan är om pengarna blev till giftorättsgods när de sattes in på samma konto som det fanns gemensamma pengar på.

I rättsfallet NJA 1992 s. 773 hade en man satt in pengar som var hans enskilda på ett gemensamt konto, där de hade sammanblandats med makarnas gemensamma pengar. Högsta domstolen (HD) dömde att pengarna inte längre var enskild egendom efter sammanblandningen. HD uttalade dock att sammanblandning inte alltid innebär att enskild egendom blir giftorättsgods. Makarna kan t.ex. genom bokföring hålla isär de olika sorternas egendom. I fallet hade dock kontot löpande använts för in- och utbetalningar, vilket innebar att man inte kunde hålla isär pengarna.

Beroende på hur du och din man använder kontot kan pengarna alltså ha slutat vara din enskilda egendom.

Avkastning

Du nämner att du investerat dina pengar i fonder. Om pengarna fortfarande skulle vara enskild egendom kommer fonderna också vara det. Det gäller dock inte för din avkastning ifall fonderna skulle öka i värde. Detta beror på att avkastning av enskild egendom, till skillnad från surrogat, antas vara giftorättsgods om inget annat har föreskrivits (7 kap. 2 § sjätte punkten ÄktB).

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att dina fonder är enskild egendom om de inte sammanblandats på ert gemensamma konto, men att avkastningen på fonderna inte är det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare