Är pengar från försäljning av enskild egendom också att räknas som enskild egendom?

hej

jag undrar om man har skrivit ett äktenskapsförord i början av äktenskapet för 17 år sedan och registrerad hos tingsrätten med innehåll av ett antal aktie och fonder till enskild egendom, för 8 år sedan man har såld dem kontrolluppgift och deklaration finns, sedan dess har dem pengarna på en bank konto. frågan är räknas de pengarna som enskild egendom fortfarande vid en eventuellt äktenskapsskillnad.

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförord

Genom äktenskapsförord går det att göra egendom till enskild egendom (ÄktB 7 kap. 3 § första stycket). För att äktenskapet ska vara giltigt kräv det att det är skriftligt och undertecknats av de båda makarna (ÄktB 7 kap. 3 § andra stycket).

Det krävs dessutom att äktenskapsförordet är registrerat hos skatteverket (ÄktB 7 kap. 3 § tredje stycket). Av din fråga framgår det att äktenskapsförordet är registrerat hos tingsrätten. Registreringen har ändå skett på ett korrekt sätt då det tidigare, före den 1 oktober 2011, var tingsrätten som registrerade äktenskapsförord.

Är pengarna enskild egendom?

Aktierna och fonderna är enskild egendom genom äktenskapsförorden (ÄktB 7 kap. 2 § första stycket, första punkten). Nu är dock dessa sålda.

Det finns då bestämmelse om surrogat som säger att vad som trätt i stället för egendomen som är enskild är också enskild egendom om inget annat är föreskrivet (ÄktB 7 kap 2 § första stycket, sjätte punkten). Detta betyder att pengarna från försäljningen av aktierna och fonderna också blir enskild egendom.

Vad får detta för effekter?

Vid en eventuell bodelning ska endast giftorättsgods ingå (ÄktB 10 kap. 1 §). Enskild egendom är inte giftorättsgods (ÄktB 7 kap. 1 §).

Alltså kommer inte pengarna ingå i en eventuell äktenskapsskillnad.

Slutsats

Pengarna från försäljningen av aktierna och fonderna är alltså enskild egendom och kommer inte ingå i en eventuell äktenskapsskillnad.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare