Är påstående om spritlukt förtal?

Hej, i fredagskväll träffade jag min 13år grabb och gav sa hej till honom lite hastigt, nyss fick jag reda på att jag hade luktat sprit och full när jag gick in i min bil enligt mamman. För mig låter det som förtal, jag kör inte onykter och för det andra så visar jag mig inte onykter framför barnen. Är detta förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Detta kan bedömas som förtal.

Förtal innebär att någon utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt eller på något annat sätt lämnar någon uppgift som typiskt sätt utsätter den utpekade för andra människors missaktning, se Brottsbalken 5:1.

Att mena att du luktat sprit när du gått in i din bil kan vara en antydan till att du gör dig skyldig till brottet rattfylleri, se 4 § Lag om straff för vissa trafikbrott, vilket kan bedömas som att du utpekas som brottslig.

Att påstå att du luktat sprit i allmänhet och att du gjort det när du träffat ditt barn i synnerhet är inte att påstå att du är brottslig, men skulle kunna ses som att du menas vara klandervärd i ditt levnadssätt och kan även bedömas vara en uppgift som typiskt sätt utsätter dig för andra människors (exempelvis ditt barns) missaktning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare