Är otrohet olagligt?

Hej, jag undrar om otrohet är olagligt? Min kille var otrogen och vill veta vad som gäller och om det finns påföljder för det. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är inte otrohet olagligt. Varken makar eller andra parförhållanden kan straffas för att ha varit otrogna. Det kan inte ens bli någon annan form av påföljd som till exempel skilsmässa, underhållsbidrag eller dylikt.

Makar ska visa varandra trohet och hänsyn enligt 1 kapitlet 2 § äktenskapsbalken. Detta är en regel som mer ska ses som en önskan från lagstiftaren och alltså inte en tvingande regel. Om man inte uppfyller denna önskan medför det inte några juridiska påföljder då paragrafen saknar praktisk betydelse och varken domstol eller myndighet kan pröva om makar har visat varandra "trohet och hänsyn".

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare