Är omparkering ny parkering

Stod i 11h på en 6h parkering, jag gick ut och backade bilen rakt bak och rakt fram igen samt ändrade min p-skiva. Jag överklagade boten men vaktbolaget hävdade att dem gjort ventilkontroll. Om jag kör bilen rakt bak och sen rakt fram är ju ventilerna på samma position, och kan jag kräva fotobevis på ventilerna?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan är om en omparkering räknas som en ny parkering. Högsta domstolen har prövat (NJA 1973 s. 714) frågan om att kort flytta bilen ska räknas som en ny parkering. Det konstaterades att andra bilar ska ha getts chans att parkera i parkeringsrutan för att det ska räknas som en ny parkering. Det verkar inte som du, enligt avgörandet, har gjort en ny parkering. Parkeringsbolaget har i detta fallet rätt att ta ut parkeringsbot.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare