Är Netflix varumärkesskyddat?

Hej! Kan jag lansera en tjänst under namnet Hundflix utan att vara orolig för att bli stämd av Netflix?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret beror på omfattningen av tjänsten du lanserar samt vad det är för tjänst. Jag kommer dessvärre inte kunna ge ett rakt svar utan bara en riskbedömning.

Den grund som Netflix skulle kunna stämma dig på är varumärkesintrång, dvs att du använder deras kännetecken i form av suffixet "-flix" utan tillstånd (jfr VML 1:4). Att användandet av "flix" som suffix över huvud taget utgör ett varumärke kan ifrågasättas då det i sig inte skiljer Netflix tjänster från tjänster från andra bolag (VML 1:5). "Hundflix" för dock tankarna direkt till Netflix varför jag ändå gör bedömningen att det sannolikt utgör ett varumärke och att Netflix därmed har en ensamrätt.

Denna ensamrätt är dock inte obegränsad. Intrång kan ske i tre olika fall, varav två är relevanta i detta fall. Om din tjänst är liknande den som Netflix erbjuder och det finns risk för förväxling mellan er - t.ex att någon tror att din tjänst är kopplad till Netflix - så utgör det ett intrång (VML 1:10 1st 2p). Med tanke på att jag inte vet vad din tjänst består av eller vem den riktar sig till kan jag inte göra någon konkret bedömning men det finns en risk att användandet av "Hundflix" utgör varumärkesintrång.

Det andra sättet att göra intrång är ifall användandet av "Hundflix" drar otillbörlig fördel av eller är till skada för möjligheten att särskilja mellan Hundflix och Netflix. Det spelar då ingen roll ifall ni erbjuder liknande tjänster eller inte (VML 1:10 1st 3p). Jag finner det svårt att tro att intrång skulle föreligga på denna grund men det är inte omöjligt - t.ex ifall tjänsten Hundflix av någon anledning skadar Netflix anseende.

En annan viktig aspekt att beakta är att olika länder har olika regler kring användandet av varumärken. Jag kan inte med säkerhet säga vad som gäller i USA ifall du skulle använda "Hundflix" där eller någon annanstans i Europa. Av namnet att döma verkar det dock vara en svensk tjänst och då bör detta inte bli något problem.

Sammanfattning

Ifall din tjänst inte liknar den som Netflix erbjuder och inte heller kan skada deras anseende gör jag bedömningen att du inte behöver vara orolig för att stämmas. Det är såklart inte en vattentät bedömning, Netflix är ett stort företag och kanske vill ta det säkra före det osäkra. Generellt sett agerar bara större företag på sådana intrång om det finns ett ekonomiskt intresse, så fundera även på om det kan finnas det i detta fall.

Jag hoppas detta ger dig lite klarhet i din fråga, jag beklagar att jag inte kan ge ett mer konkret svar. Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare