Är muntligt avtal lika bindande som skriftligt avtal?

Hejsan!

Min fråga lyder:

När jag och min sambo gå skilda vägar, så har hon rätt till 50% av lägenheten, men om vi kommer överens att dela 50/50 på vinsten och inte hela lägenheten så mina lån löses upp. Måste vi då skriva ett avtal att vi delar 50/50 så hon inte i efterhand kan komma och säga att hon vill ha mer pengar? Eller gäller muntligt avtal med varandra.

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Er muntliga överenskommelse är lika giltig som en skriftlig men kan vara väldigt svår att bevisa om det skulle uppstå en tvist mellan er. Det är därför alltid bäst att skriva ner en överenskommelse som denna i ett skriftlig avtal. Då har ni ett bevis för att överenskommelsen existerar och vilka villkor ni kommit överens om.

Min rekommendation är därför att ni skriver ett avtal som reglerar er överenskommelse. Ni kan få hjälp med detta genom att boka en tid med en av våra jurister, ring oss på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare