Är mina konton med lön och avkastning enskild egendom enligt äktenskapsförord?

Jag har en fråga angående vårt upprättade äktenskapsförord. Hur avgränsas det som utgör min enskilda egendom ifrån det som ska räknas som giftorättsgods. Vi gifte oss 1979, första äktenskapsförordet upprättades 1981. Följande är ett utdrag från det nu gällande äktenskapsförordet, upprättat 2007: "att all egendom som jag, XX, nu äger eller framledes under äktenskapet kan komma att förvärva genom köp, arv, gåva, testamente, eget arbete eller annorledes, skall utgöra min enskilda egendom. Samma sak skall gälla det som träder istället för nämnda egendom samt avkastningen av densamma." Min makes motsvarande egendom utgör giftorättsgods.

Jag har sedan 1996, då jag fick ett arv efter min far, haft eget bankkonto samt depå för värdepapper. Jag har sedan lång tid tillbaka konto hos en bank där jag handlar med fonder och aktier, med god värdeökning. På ytterligare en bank har jag ett eget sparkonto till vilket jag för över avkastning samt då och då mindre delar av min lön. Jag undrar om dessa konto räknas som min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om äktenskapsförord regleras av bestämmelserna i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Enskild egendom enligt äktenskapsförord

Huvudregel är att all egendom är giftorättsgods, som inte är enskild egendom, se 7 kap 1 § ÄktB. I 7 kap 2 § ÄktB regleras på vilka sätt egendom kan göras till enskild. Genom äktenskapsförord är alltså möjligt att bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av makarna ska vara dennes enskilda egendom, med främsta rättsverkan att egendomen inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning, se 7 kap 3 § och 10 kap 1 § ÄktB.

För att ett äktenskapsförord ska vara giltig krävs dock att de formella kraven är uppfylla. Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen, undertecknas av båda makarna och även registreras hos skatteverket för att vara giltigt, 7 kap 3 § 2 stycket ÄktB.

Jag kommer vid besvarandet av din fråga att utgå från att ert äktenskapsförord är giltigt.

Vid upprättandet av äktenskapsförord är det viktigt att tänka på att det finns ett krav på att formulera sig tydligt och klart avseende egendom som ska utgöra enskild egendom, för att undvika eventuella tvister och oklarheterer om vad som utgör enskild egendom.

Eftersom ert äktenskapsförord, enligt uppgifterna från din fråga, innehåller en uttryckligt föreskrift att all egendom som du nu äger och som du framledes under äktenskapet kommer att förvärva ska vara enskild egendom, är min bedömning att äktenskapsförordet omfattar all egendom du nu äger, vilket omfattar dina bankkonton.

Som du skriver, innehåller ena kontot både lön och avkastning. Då ert äktenskapsförordet även innehåller en uttrycklig föreskrift om att avkastning och det som trätt istället för den enskilda egendomen ska vara enskild, är min bedömning att dina konton därför omfattas. Lagens presumtionsregler om avkastning och surrogat vad gäller enskild egendom, tillämpas endast vid eventuella oklarheter vid tolkningen eller om det inte föreskrivits något i äktenskapsförordet, se, 7 kap 2 § 2 stycket. ÄktB.

Sammanfattning

Min bedömning är utifrån uppgifterna i din fråga, är att ert äktenskapsförnord omfattar all din egendom samt avkastning och surrogat av egendomen. Dina konton och andra banktillgodohavanden med lön och avkastning utgör därför enskild egendom, oavsett kontotyp och in och uttag. I frågan skriver du även att ni i äktenskapsförordet har specificerat att egendom som kommit från eget arbete, lön, som jag tolkar det, ska utgöra enskild egendom. Dina konton och annan enskilda egendom du har kommer därför att undantas från en framtida eventuell bodelning, 10 kap 1§ ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare