Är mina fonder och aktier enskild egendom?

Hej!

Jag undrar om ekonomi i samband med att gifta sig. Vad som är enskild egendom i fråga om mina konton och sparande inför pension är lite svårt att greppa.

Jag har ett antal olika konton med ett tydligt uttalat syfte att spara undan medel till den dagen jag inte längre uppbär lön.

Mina innehav är:

Tre aktiedepåer hos Nordnet med både aktier och fonder varav ett konto är avsett för min dotters framtid där jag köper aktier och fondandelar varje månad.

Ett sparande i ett Brittisktbaserat pensionsinstitut med månadssparande (kapitalförsäkring).

Två "påtvingade" fondkonton hos Svenska banker med månadssparande.

En kapitalförsäkring med månadssparande i Svensk bank.

Några vanliga bankkonton har jag också för annat sparande (resor, reparationer etc.).

Min fru säger att det endast är IPS-konton som är enskild egendom och att allt annat är gemensamt, stämmer det eller är det syftet med kontot/depån som gäller? Tidigare hade jag ett IPS-konto men har stängt det då jag har lyckats investera avsevärt bättre på egen hand i aktier och fonder själv.

Jag har läst i äktenskapsbalken och lagen om pensionssparande men blir inte klok på vad som gäller för mina konton.

Snälla, hjälp mig att förstå så vi kan planera rätt. :)

Mvh / Håkan

Lawline svarar

Hejsan!

Tillämplig lag; äktenskapsbalken

Om du är gift så blir svaret ganska enkelt. Allt är giftorättsgods, 7kap 1§, om inte det är enskild egendom enligt 7kap 2§. Listan i paragrafen är uttömmande vilket betyder att om inte din egendom omfattas av punkterna så är det giftorättsgods, inkluderat aktier och fonder, det är därför inte syftet som är rättsligt relevant. För att egendom ska bli enskild krävs att makarna själva eller en tredje man vidtar en särskild rättshandling. För att kortfattat svara på din fråga angående fonderna och aktierna så kan sägas att dessa inte är enskild egendom. Om ni vill göra det till enskild egendom måste ett äktenskapsförord upprättas under giftermålet enligt 7kap 3§. IPS-konton är enskild egendom enligt 7kap 2§, 5 punkten.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare