Är min nya bostadsrätt enskild egendom?

Jag har ett äktenskapsförord där det står att den bostadsrätt vi bodde i då skulle vara min enskilda egendom. Jämväl avkastningen av den nämnda egendomen samt egendom som sättes i dess ställe ska vara enskild egendom. Denna bostadsrätt sålde jag för ett antal år sedan och har köpt en ny bostadsrätt som också har ett högre värde. Gäller äktenskapsförordet även för denna nya fastighet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten från hur du beskriver ditt äktenskapsförord är att dåvarande bostadsrätten skulle vara din enskilda egendom, men även avkastningen av den. Som jag förstår har du använt avkastningen för att köpa en ny dyrare bostadsrätt och du undrar därför om även den bostadsrätten är din enskilda egendom.

Då du skriver att den nya bostaden har ett högre värde finns det en risk att den enskilda egendomen sammanblandats med giftorättsgods och därför har förlorat sin karaktär av enskild egendom. En sammanblandning kan ske genom att resten av summan betalats med medel som är giftorättsgods eller genom att din make/maka bidragit till den. I sådana fall finns det en risk att bostadsrätten inte ses som enskild egendom.

Om det inte föreligger en tvist för tillfället är min rekommendation att det upprättas ett nytt äktenskapsförord i vilken ni avtalar om att bostadsrätten ska vara din enskilda egendom. Är det istället så att en skilsmässa är för handen rekommenderar jag att du anlitar en jurist som kan företräda dig och se till dina intressen. Juristen kan gå igenom hur ditt äktenskapsförord är skrivet och vilka argument som kan användas för att hävda att bostaden är din enskilda. Vill du ha kontakt med en av våra jurister, antingen för att upprätta ett nytt äktenskapsförord eller för företräde i en skilsmässa, är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post till dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare