Är min ateljé en bostadsrätt eller en bostadsrättslokal?

1990 köpte jag en bostadsrätt i en brf med 15 medlemmar. Det är en gammal mjölkbutik som jag använder som keramikatelje', och ej som bostad. Dessförinnan så hyrde jag ateljén av föreningen. När jag skrev avtalet m. föreningen, så förklarade de att det ska stå "Bostadsrätt, en lägenhet m. 2 rum o kök", det är den juridiska benämningen på det som jag köpt. För c:a 5 år sedan fick jag se att i årsredovisningen och på andra ställen, så står det att föreningen består av 14 bostadsrätter och 1 bostadsrättslokal. Jag har inte blivit underrättad varken muntligt eller skriftligt om att min bostadsrätt nu benämns som bostadsrättslokal.

Jag vill veta om detta har gått rätt till? Har styrelsen rätt att besluta om särskilda regler som gäller för en bostadsrättslokal? Jag har begärt att få se dessa regler i skriftlig form, men ej fått svar. Jag är 71 år, och en försäljning kan komma att bli aktuell om jag blir sjuk eller avlider. Vad gäller då? Är det en bostadsrätt eller bostadsrättslokal?

Styrelsen säger att om jag inte accepterar deras benämning så får jag vända mig till ett juridiskt ombud.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör sig om en lägenhet i en bostadsrättsförening omfattat du och din förening av 1 kap 1 § bostadsrättslagen. En bostadsrättsförening ska förhålla sig till bostadsrättslagen. Utöver den lagen ska föreningen ha bestämda stadgar, se 1 kap 2 § bostadsrättslagen. Dessa stadgar tjänar som komplement till bostadsrättslagen.

Bostadsrätt

En lägenhet med bostadsrätt får endast användas till det den är avsedd för, se 7 kap 6 § bostadsrättslagen. Det innebär att om lägenheten är avsedd för att bo i, kan du inte använda den till någonting annat än just stadigvarande boende.

Bostadsrättslokal

I många bostadsrättsföreningar finns det både lägenheter som är avsedda för att bo i, men även lägenheter som är avsedda för annan verksamhet, som i ditt fall ateljé. Föreningen äger rätt att bestämma vilken typ av verksamhet som får bedrivas i lokalen. Exempelvis om det står på avtalet att det ska bedrivas keramikateljé, är det inte säkert att du kan sälja lokalen till någon som avser bedriva restaurangverksamhet i den.

Lokalen i ditt fall

Du skriver i ditt brev att det tidigare har varit en mejeriverksamhet i lokalen, samt att du hyrde den som ateljé innan du köpte den. Detta tyder på att det är en lokal som inte är avsedd att bo i. Att du som hyresgäst köpte den för att bedriva din ateljé i talar också för att det helt klart är en bostadsrättslokal. Att föreningen då skriver det som en bostadsrätt med två rum och kök, är direkt fel, eftersom det inte är en lägenhet avsedd att bo i, dessutom var inte det din avsikt.

Att det framgår av årsredovisningen att bostadsrättsföreningen består av 14 bostadsrätter och en bostadsrättslokal, visar också att din lägenhet är en bostadsrättslokal.

Du får naturligtvis sälja lokalen om du blir sjuk. Reglerna för försäljning av bostadsrättslokal är som ovan nämnt att det är upp till föreningen att bestämma vad lokalen får användas till. I övrigt omfattas du av samma regler som om det vore en bostadsrätt.

Sammanfattning

Eftersom du redan innan du köpte lokalen bedrev ateljé i den, samt att den är upptagen i årsredovisningen som lokal, går det att konstatera att det är en bostadsrättslokal. Att din förening har menat att det är en bostadsrätt om två rum och kök, när det inte är det är fel. Tala med din förening om att ändra i avtalet så det står att lokalen är avsedd för den verksamhet du bedriver. Om du behöver hjälp med att reda ut situationen är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare