Är min arbetsgivare skyldig att ge mig årlig löneökning när kollektivavtal inte finns på arbetsplatsen?

Hej!

Jag arbetar på ett företag som inte har kollektivavtal. Är min arbetsgivare skyldig att ge en årlig löneökning om kollektivavtal inte finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta ifall din arbetsgivare är skyldig att ge dig årlig löneökning trots att det inte tillämpas något kollektivavtal på arbetsplatsen.

Det finns ingen bestämmelse i lag angående löneökning och heller inte någon lagstadgad minimilön i Sverige. Därför brukar denna fråga regleras i kollektivavtal, där arbetsgivaren och fackförbunden kommer överens om att arbetstagarna ska ha rätt till en (årlig) löneökning.

Om din arbetsplats tillämpar ett kollektivavtal, innebär detta oftast att du har rätt till en löneökning. Dock, om det som i ditt fall, inte tillämpas något kollektivavtal på arbetsplatsen, får du som arbetstagare komma överens med din arbetsgivare om och när i så fall en löneökning ska ske. Detta bör även skrivas in i ditt anställningsavtal.

Sammanfattningsvis, din arbetsgivare är inte skyldig att ge dig en årlig löneökning när kollektivavtal inte finns på arbetsplatsen. Istället måste du som arbetstagare komma överens med din arbetsgivare om och när en löneökning ska ske. Detta bör även skrivas in i ditt anställningsavtal, annars har du ingen säker rätt till löneökning.

Hoppas detta har besvarat din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare