FrågaPROCESSRÄTTVittna18/10/2018

Är man som målsägande skyldig att höras i rättegång?

Hej, jag är målsägande och vid ett tillfälle då alkohol var inblandad blev misshandlad som jag inte kommer ihåg. Inga synliga märken efter men grannarna ringde polisen. Har sagt till polisen att jag inte vill medverka och har inte gjort någon anmälan.Har nu blivit kallad till rättegång för att vittna. Jag vill inte orkar inte. Kan dom tvinga mig?. Vill lägga detta bakom mig och har inte druckit sedan dess. Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har kallats till rättegången och ska infinna dig personligen så ska rätten förelägga dig vid vite att komma dit (45 kap. 15 § första stycket rättegångsbalken)

Som målsägande kommer du inte höras under straffansvar. Varken ed eller sanningsförsäkran kan läggas av en målsägande. Du kan vägra svara på frågor, och det finns inte någon sanktion för att tvinga fram uppgifter från dig.

Du har alltså ingen skyldighet att medverka i processen, däremot kan du få vite påkallat om du inte infinner dig på rättegången efter kallelse.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare