FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2021

Är man som förare skyldig att se till att minderåriga använder bilbälte?

Hej, vart stoppad då körde bil och det fanns mindreåring utan bilbälte. Åker jag på en ordningsbot fast båda föreldrarna fanns i bilen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor om skyldigheten att använda bälte är reglerna i trafikförordningen tillämpliga (TRF).

Alla över 15 år ansvarar själva för att använda bilbälte. Du som förare ska däremot se till så att personer under 15 år använder bilbälte (4 kap. 10 c § TRF) Om personen under 15 år inte använder bilbälte är det dock föraren av bilen som blir ansvarig för detta och kan då få böter (14 kap. 5 § TRF). Du kan alltså bli ansvarig trots att föräldrarna fanns med i bilen eftersom du var förare och därför ansvarig för att barn under 15 ska använda bälte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare